Det jag sett på skolan och förskolan jag varit på skiljer sig inte nämnvärt från de andra två inläggen. Eftersom jag och en av de andra studenterna är på samma skola har jag sett samma saker som hon har sett. På förskolan finns de saker som också nämnts i de två tidigare inläggen. Det jag tänkte tillägga är de hjälpmedel jag sett som finns för personalens skull. Det finns till exempel en pall på hjul och som är höj och sänkbar. Denna pall gör att personalen inte hela tiden måste resa på sig och springa iväg för att hjälpa barnen vid exempelvis påklädning. Det underlättar arbetet för dem. De har också bra hängare för kläderna som gör att de inte behöver böja sig och sträcka sig efter saker.
Jag kan också tillägga att det i skolan finns bland annat symaskiner i textilsalen och mängd olika maskiner i träslöjdssalen, så som exempelvis en svarv, en bandsåg. Det finns också "vanliga" sågar, hammare, skruvmejsel och så vidare. Kort och gott, det finns en mängd olika tekniska saker i vår vardag.
Jag kan också tillägga att det i skolan finns bland annat symaskiner i textilsalen och mängd olika maskiner i träslöjdssalen, så som exempelvis en svarv, en bandsåg. Det finns också "vanliga" sågar, hammare, skruvmejsel och så vidare. Kort och gott, det finns en mängd olika tekniska saker i vår vardag.
Syslöjdens och träslöjdens lektionerna innebär ju bara teknik, för vad de än gör där så är det skapande på olika sätt och de måste som du nämnt använda de olika verktygen för att det ska kunna tillverkas.
SvaraRaderaJa, där är det verkligen fullt av teknik. Vi har ju också salen där de har hemkunskap, spis, mikro, elvispar, vanliga vispar, kaffebryggare etc. Sedan har vi ju kopiatorn som används flitigt av både lärare och elever. Skolan är full av tekniska prylar!!!
SvaraRaderaJag kan ibland tycka att tekniken i förskolan, som du säger, är till för att underlätta förskolelärarnas arbete. Som t.ex. den höj och sänkbara stolen, vilket jag finner vara väldigt praktisk. Jag har tittat över tekniken på förskolan jag utför mina fältstudier och där finns det t.ex. en digital fotoram som förskolelärarna uppdaterar dagligen. En dator där barnen kan sitta och spela när tillfälle ges och ett snickerirum där barnen får vara och snickra, dock endast om förskolelärare är närvarande. Som sagt är verksamheten full av tekniska prylar! Mer teknik!
SvaraRaderaÄven jag har sett en digital fotoram på förskolan nu när du nämner det Andreas. Men jag vet dock inte hur mycket de använder sig utav den.
SvaraRadera