måndag 8 mars 2010

Väger Luft

I dag har jag varit tillbaka på skolan för att visa eleverna om luft väger något? När jag var där och intervjuade eleverna var alla enade om att luft väger ingenting. I dag när vi gjorde exprimentet visade jag eleverna att luft väger genom att vi hade en blomsterpinne där en uppblåst ballong hängde i ena delen av pinnen och en ouppblåst ballong i andra änden. Detta expriment visade konkret att luft vägde och eleverna var också med på att luft väger. Den ena eleven påpekade att han ville prova att väga ballongerna på en våg som fanns i skolan och vi provade detta. Det fanns en våg som bestod av två behållare. När vi vägde ballongerna visade det sig att den ballong som var luft i vägde mer än den som inte fanns luft i. Vi provade även att väga olika stora uppblåsta ballonger. Detta sätt med att väga ballongerna var faktiskt lättare att göra än med pinnen ansåg vi. Detta för att vi hade provat exprimentet flera gånger i förväg och misslyckades med att pinnen skulle väga över.

När eleverna sedan skulle rita detta så ritade de att pinnen var rak fast det hängde en stor ballong med luft i och en utan. Alla utom en elev ritade lika dant på teckningen så jag ställde frågan då:
- Hur såg det ut? Var pinnen rak? och så vidare.
Eleverna påpekade då att så var det inte och ritade en ny teckning där pinnen lutade.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Det verkar som om ni har gjort ett relevant val av innehåll utifrån barnens/elevernas förståelse. Det skulle vara intressant att få se mer utförlig dokumentation och dokumentation som ej endast är textbaserad.

    Jag håller med er att experimentet med blomsterpinne och en ballong på vardera sidan är lite vanskligt att genomföra. Jag tycker också att det är intressant att eleverna "förstod" att luft väger och ändå väljer att rita blomsterpinnen helt vågrätt.

    SvaraRadera