torsdag 25 mars 2010

Teknik på förskolan och i skolan

När man kollar på förskolan och skolan om det finns något som är teknik där så kan man säga att allt är teknik på ett eller annat vis. Först tänkte jag att teknik bara handlade om elektriska apparater men det är så mycket mer.

förskolan när jag kollade efter teknik (en annan student är på samma ställe) såg jag det här bordet, se bilden -->
Till förskolan får föräldrarna ta med apparater som inte längre funkar. När det finns material får barnen sitta där och pilla, vilket oftast blir att de skruvar upp apparaterna och tittar inuti. Vid besöket sa en förskollärare att det nu inte finns så mycket att pilla med. Hon sa även att de bara pillar isär sakerna, de har inte kommit på att de kan försöka sätta ihop dem igen, vilket jag tycker var kul att höra. Man kan ju tro att de kan förstå att de kan skruva ihop dem igen eftersom de var hela från början.
Att plocka isär olika föremål med enkla verktyg är något som Ginner och Mattsson (1996) benämner kan vara en bra början vid en start av teknisk undervisning.

De har även en dator på förskolan som jag anser är en väldigt modern tekniks-grej som barnen får använda sig utav. När jag var där en gång satt några barn vid den och skrev bland annat sina namn. Jag tycker det är bra att de får tillgång till att försöka skriva på datorn än bara spela massa spel som jag sett på en annan förskola. Vet dock inte om de har spel på datorn där.

De har ju även annat material som är en tekniks grej eftersom den är uppfunnen och kan användas till något, exempelvis; olika vardagliga redskap som man som människa måste använda sig utav i vardagen; stolar, sax, papper och pennor, olika pussel kan jag se som teknik också eftersom det handlar om att kunna klara av att lägga ihop pussel rätt, det kräver en viss teknik för det, saker man behöver när man äter, hopprep med mera. En klätterställning utomhus borde också innebära teknik, framför allt för att ha konstruerat den och för barnen att kunna klättra upp i den. Skulle inte vara lika kul om den inte såg ut på ett speciellt sätt, det ska vara en utmaning för dem att klättra i den. Skulle man ta något annat förslag kan jag se alla byggklossar i olika former och material som de har på denna förskola; att stapla dem på varandra och konstruera något = teknik.


I skolan (där en annan student också befinner sig) kan man se samma typ av material som ses som teknik som på förskolan. Det här med alla stolar, saxar, papper, pennor med mera. De har en dator i klassrummet men har aldrig sett någon av eleverna sitta där. För att spela piano som de har i klassrummet krävs en viss teknik och pianot i sig är ett musiktekniskt föremål. Jag kan även se att bandspelaren de använder då de lyssnar på veckans bokstavs sången också är teknik.

Jag kan inte säga att jag vet om de har några specifika tekniskt som de arbetar med i skolan men när de arbetar med olika tema-arbeten kan teknik komma in då de ska undersöka någonting och behöver använda sig utav olika redskap. Detta jag har skrivit om är för att nämna något men jag kan se flera saker som är teknik, på något sätt känns allt lite tekniskt då det har olika funktioner och används på olika sätt i barnens/elevernas och våran vardag och liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar