måndag 22 mars 2010

Snö är gott att äta!!!!

I förra veckan kom min lilla tjej som är fem år hem från dagis och sa att de hade pratat om snö och att snö var smutsigt. Hon pratade om att en del barn på förskolan åt snö för att det var gott och is är ännu godare att slicka på. Hon frågade mig om inte det var farligt att äta snö? Som mamma skulle jag förklara för henne att snö är smutsigt och att det inte är bra att äta detta. Hon spann vidare och ville ta in lite snö i ett glas för att visa att det inte finns smuts i. Jag tänkte att detta är ofarligt och bara bra för då kan jag visa konkret att det finns smuts i snön. Hon fick hämta snö ute som vi sedan stoppade i ett glas. Snön fick smälta och detta som otur visade att det fanns ingen som hells partikel i snön och vattnet i glaset var rent. Detta fick jag höra många gånger på dagen och även förskolepersonalen och jag hade ingen bra ursäkt för att inte äta snö. Till er alla tänk på att prova först!

2 kommentarer:

  1. Barn är härliga! Jag hade nog tagit för givet(om mina barn ville testa) att snön var smutsig, men som sagt, prova först!

    SvaraRadera
  2. Men som jag sa igår borde det väl bero på vart man tar snön ifrån? Tas den där man inte har gått och inte snön har blivit nuddad av någonting kanske den är helt ren. Skulle man ta den vid vägkanten där man ser att den är smutsig så borde väl vattnet i glaset också vara smutsigt? Men verkligen en kul grej att prova med barn.

    SvaraRadera