fredag 26 mars 2010

Teknik

Teknik i förskolan

Ginner & Mattsson (2008) påpekar "att man kan lämpligen börja sin undervisning i teknik med att träna barnen i att använda olika slag av enkla verktyg. Detta kunde jag se att de på förskolan hade då det fanns en teknikhörna som bestod av elektriska grejer som föräldrarna har lämnat. Barnen här kunde skruva isär eller sätta ihop sakerna. Det fanns också en dator på förskolan men jag har tyvärr aldrig sett att barnen fått använda den. Detta är en nackdel anser jag då datorn kan vara som ett hjälpmedel. Barnen får också använda sax, papper, penna, lego. Det fanns också färger, byggklossar av olika slag, pappersrullar, böcker, dockor. Givetvis finns det mer teknik på förskolan men jag har bara valt att visa på dessa jag har skrivit om då listan kan bli väldigt lång.

Skolan
På skolan använder eleverna saxar, pennor, pennvässare med mera. De har också tillgång till dator och som används flitigt där. Eleverna får också hanskas med skrivaren och kopiatorn på skolan. I matsalen finns mycket teknik och jag har även sett att lärarna integrerar tekniken i lektionerna då det har bakat och använt elvispen, decilitermått med mera. De har också en cd-spelare som de lyssnar på . Jag har även sett att eleverna får arbeta med teknik genom tema arbeten då eleverna skall ta reda på mjölkens väg från kossan till mjölkpaketet. Jag anser att det finns mycket teknik både på skolan och förskolan och det är vi lärare som kan synliggöra dessa redskap för barnen och eleverna på ett roligt sätt. Att låta eleverna få vara med och upptäcka tekniken är roligt och att man som lärare kan göra detta på enkla sätt.

2 kommentarer:

  1. Jag har sett att de använder datorn på den förskolan, men i mitt tycke är det alldeles för sällan. Precis som Sandra skrev i tidigare inlägg skriver de på datorn, men jag har heller inte sett om de spelar spel på den. Den finns, men verkar inte användas särsklit ofta iallafall

    SvaraRadera
  2. Datorn borde ändå vara rätt så nyligen som den kommit fram för barnens användande. För när jag var där senast som dock var två-tre år sedan så fanns den inte där. Jag kan tycka att den stod lite dumt och när barn sitter vid datorn vill alla andra också vara där och titta på vilket kan bli för många för att de ska kunna få egen tid och plats till att koncentrera sig på till exempel skrivandet.

    SvaraRadera