Idag har jag varit på förskolan och genomfört experimentet väger luft? En annan student var med och observerade.
Jag började med att fråga de fem barnen (4-5 åringar) om luft väger något.En pojke sa att nej det väger ingenting. En annan pojke sa att luft väger tusen miljoner miljarder. En flicka visade med händerna att luft väger så här lite (ca 20 cm mellan fingrarna), en annan flicka gjorde likadant, men visade lite mindre med fingrarna. Det femte barnet sa att luft väger 4 plus 5!
Jag tog fram vår våg som vi gjort av en blompinne och frågade barnen vad de trodde skulle hända när jag hängde två tomma ballonger. "Det blir tungt" sa en av flickorna. Vi hängde på ballongerna och de fick se att pinnen var rak, det vill säga ballongerna vägde lika mycket. Jag frågade vidare vad de trodde skulle hända om vi blåste upp en av ballongerna. Samma flicka svarade då att "Det blir tungare för ballongen blir större". Vi testade och barnen fick se att vågen tippade över, men det var svårt att se skillnaden. Vi tog då en annan ballong och blåste upp den lite mer och hängde på den istället och nu tippade vågen över mer. Jag frågade hur det kom sig och ett av barnen sa att det var för att det var luft i ballongen. Pojken som inte trodde att luft vägde något suckade och insåg att luft faktiskt väger. Efter experimentet fick barnen i uppdrag att måla vad som hände med vågen. En av flickorna blompinnen så att den lutade medan de andra barnen fokuserade på att måla en jättestor ballong och en liten ballong.
Jag började med att fråga de fem barnen (4-5 åringar) om luft väger något.En pojke sa att nej det väger ingenting. En annan pojke sa att luft väger tusen miljoner miljarder. En flicka visade med händerna att luft väger så här lite (ca 20 cm mellan fingrarna), en annan flicka gjorde likadant, men visade lite mindre med fingrarna. Det femte barnet sa att luft väger 4 plus 5!
Jag tog fram vår våg som vi gjort av en blompinne och frågade barnen vad de trodde skulle hända när jag hängde två tomma ballonger. "Det blir tungt" sa en av flickorna. Vi hängde på ballongerna och de fick se att pinnen var rak, det vill säga ballongerna vägde lika mycket. Jag frågade vidare vad de trodde skulle hända om vi blåste upp en av ballongerna. Samma flicka svarade då att "Det blir tungare för ballongen blir större". Vi testade och barnen fick se att vågen tippade över, men det var svårt att se skillnaden. Vi tog då en annan ballong och blåste upp den lite mer och hängde på den istället och nu tippade vågen över mer. Jag frågade hur det kom sig och ett av barnen sa att det var för att det var luft i ballongen. Pojken som inte trodde att luft vägde något suckade och insåg att luft faktiskt väger. Efter experimentet fick barnen i uppdrag att måla vad som hände med vågen. En av flickorna blompinnen så att den lutade medan de andra barnen fokuserade på att måla en jättestor ballong och en liten ballong.
Intressant att barnen där på förskolan hade olika uppfattningar eftersom vi tidigare bara fått att det inte väger innan vi gjort experimentet. Bra tycker jag det är att även om vi inte såg så bra varje gång med vår blompinne att luft vägde så har i alla fall de barn/elever som vi gjorde experimentet för förstått att luft väger lite, om vi kopplar det till våra ballonger med och utan luft.
SvaraRaderaSpännande att barnen svarar så olika svar. Undrar varför någon svara 4+5, tror han kanske att läraren vill ha ett sådant svar? Vi har inte gjort experimentet med blompinnen och ballongerna än. Hur tyckte ni att det fungerade? Syntes skillnaden dåligt?
SvaraRaderaJag tror att barnen tänker mycket matematik eftersom de på den här förskolan arbetar väldigt mycket med just matte och det är så naturligt för dem att tänka i de banorna, därav svaret 4+5.
SvaraRaderaVi tyckte att experimentet fungerade ganska bra ändå och vid ena tillfället så kom ju en elev på att vi kunde väga ballongerna. Det syntes då tydligare att luft väger. Nån gång syntes det ju riktigt bra och när vi gjorde ett andra förök med en större ballong på ena förskolan var det tydligt. Varför det blivit så vet vi inte än, men vi föröker ta reda på det
Jag funderar också på varför barnet uttryckte sig som det gjorde. Kan det ha att göra med att barnen tror att vi förväntar oss ett visst och ett rätt svar?
SvaraRaderaHur ska vi hjälpa barnen att komma ifrån det tänkandet i så fall?