onsdag 14 april 2010

Undervisning utifrån teknik på förskola och i skolan

Utifrån det som vi har skrivit ihop och sett ute på förskolan och i skolan kring teknik har vi bestämt och tänkt att man kan arbeta så här:

I både förskolan och skolan tänkte vi att man tillsammans med barnen/eleverna kan bygga båtar med hjälp av olika material och på olika sätt för att sedan se vilket material som flyter bäst i vatten.

Material som de kan använda sig av kan vara bark, lego, bygga en träbåt i träslöjden och sy segel i syslöjden (för elever i skolan), papper eller annat material som barnen/eleverna kan komma på och som fungerar att konstruera en båt med.

/Skrivet av alla i gruppen

3 kommentarer:

  1. Hej!

    När jag har läst alla inlägg som ni har skrivit om teknik så ser jag att ni har hittat mycket som kan vara teknik. Några funderingar:
    * På vilket sätt blir klätterställningen teknik för eleverna?
    * I de tidigare inläggen skrev ni som sagt om mycket som kan vara teknik. I ert sammanfattande inlägg om möjlig undervisning/exempel på möjlig undervisning så blir tekniken endast att konstruera, i detta fall barkbåtar. Vilken undervisning/lärande blir möjligt utöver det som handlar om konstruktion?

    * Hur kan man förstå det som ni skriver om teknik utifrån det som Ginner kallar teknikens uppgifter (Ginner s. 31). Teknikens uppgifter: Transformerande, lagrande, transporterande eller kontrollerande/styrande/reglerande?

    /Johan

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte hur jag tänkte kring klätterställningen och teknik, kanske var det mest att barnen måste ha en viss teknik när de klättrar i den.

    SvaraRadera
  3. Lärandet av att göra barkbåtar kan kanske vara att man diskuterar med barnen/eleverna hur de har gjort den, vart har de hittat för material, vad kan man göra med båten och så vidare. Om man skall koppla detta till Ginner så tror jag att Barkbåtarna kan transportera (barken), seglen styr båten men barkbåten omvandlar ingenting däremot kan man kanske koppla dessa båtar till båtar som går på motorer eller kanske el och diskutera detta med barnen/eleverna om transformerande,lagrande och så vidare.

    SvaraRadera