Idag var vi i gruppen på Aspö hos Manne och hans praktikant Mattias. Dagen var till för att själva få ta del av att arbeta med utomhuspedagogik i skogen. Och när vi i slutet pratade om vilka ämnen från skolan vi fått med och arbetat lite med under förmiddagen så konstaterade vi att de flesta användes.
Man kan ha bra undervisning ute i naturen på ett roligt och lekfullt sätt men det kan ändå bli ett lärandetillfälle. Vi fick ta del och testa på några olika saker som man kan göra med sina barn och/eller elever. Vi fick först ta till oss ett föremål från naturen som beskriver oss själva. Det blir en tänka lek och som man hörde i gruppen så kan samma föremål betyda olika saker för olika individer.
Sen fick vi i våra delade grupper konstruera en fem myror är fler än fyra elefanter lek, att en ska bort, som sedan de andra skulle gissa på. Detta var en utav de som vår grupp gjorde: Innehållande vatten, blommor, mossa, jord och en tusselago som fick symbolisera solen. Vilken ska bort?
Sen fick vi vidare lappar med engelska ord på som vi skulle leta upp och sen ta kort på. Det är inte alltid lätt att veta vad de engelska orden innebär men för en engelska lektion tror vi det kan vara ett bra sätt att arbeta på. Man behöver inte befinna sig i skogen men kan göra på liknande sätt vart man än är för att eleverna ska lära sig vad saker och ting heter på engelska.
En aktivitet vi också gjorde under förmiddagen var att vi fick en tärning i gruppen och i skogen hängde 36 lappar med olika övningar på. Man skulle slå tärningen, göra övningen, sen slå tärningen igen och plussa på hela tiden tills man kom upp till totalt 36. Det ingår matematik i leken men här skulle man kunna ha precis vad som helst på lapparna som barnen/eleverna ska svara på eller utöva, att man kan anpassa den till sitt ämne.
Dagen var givande och allt går att anpassa på det sättet man själv tycker passar barnen och eleverna och med den inriktningen som man behagar. Bra också att det går att integrera flera ämnen under arbete med utomhuspedagogik.
Vi hade i alla fall tur med vädret, soligt, för nu utanför fönstret är det mulet.
Man kan ha bra undervisning ute i naturen på ett roligt och lekfullt sätt men det kan ändå bli ett lärandetillfälle. Vi fick ta del och testa på några olika saker som man kan göra med sina barn och/eller elever. Vi fick först ta till oss ett föremål från naturen som beskriver oss själva. Det blir en tänka lek och som man hörde i gruppen så kan samma föremål betyda olika saker för olika individer.
Sen fick vi i våra delade grupper konstruera en fem myror är fler än fyra elefanter lek, att en ska bort, som sedan de andra skulle gissa på. Detta var en utav de som vår grupp gjorde: Innehållande vatten, blommor, mossa, jord och en tusselago som fick symbolisera solen. Vilken ska bort?
Sen fick vi vidare lappar med engelska ord på som vi skulle leta upp och sen ta kort på. Det är inte alltid lätt att veta vad de engelska orden innebär men för en engelska lektion tror vi det kan vara ett bra sätt att arbeta på. Man behöver inte befinna sig i skogen men kan göra på liknande sätt vart man än är för att eleverna ska lära sig vad saker och ting heter på engelska.
En aktivitet vi också gjorde under förmiddagen var att vi fick en tärning i gruppen och i skogen hängde 36 lappar med olika övningar på. Man skulle slå tärningen, göra övningen, sen slå tärningen igen och plussa på hela tiden tills man kom upp till totalt 36. Det ingår matematik i leken men här skulle man kunna ha precis vad som helst på lapparna som barnen/eleverna ska svara på eller utöva, att man kan anpassa den till sitt ämne.
Dagen var givande och allt går att anpassa på det sättet man själv tycker passar barnen och eleverna och med den inriktningen som man behagar. Bra också att det går att integrera flera ämnen under arbete med utomhuspedagogik.
Vi hade i alla fall tur med vädret, soligt, för nu utanför fönstret är det mulet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar