Den första gruppen som besökte Dalénium när vi var där var en grupp förskolebarn. De hade träffat Droppen innan besöket där och pratade lite vidare om honom. Efter det så blåste Pernilla (pedagogen på Dalénium) såpbubblor på olika sätt och med olika former. Först med små vanliga som man köper i affären. Men sen gjorde hon större och större med runda former. Hon blåste dock inte då utan drog in luft i bubblan. Barnen var fascinerade och tittade spänt på henne. Sen tog hon fram en stjärnform, vilket barnen trodde skulle bli stjärnor. Hon visade genom att dra in luft men barnen tyckte att man måste blåsa så blir det stjärnform på bubblan. Hon blåste men det blev bara runda. Sen visade hon även med en fyrkant och trekant i tredimensionella former, men till alla barns förtjusning och förvåning blev alla bubblor runda såpbubblor. Hon fångade även små bubblor i en stor bubbla. Under tiden såg barnen färger i bubblorna också.
Sedan visade Pernilla med vatten och kolsyreis att det bildas en gas så att det blev moln och barnen fick känna på det. Hon gjorde sedan en bubbla som samlade in molnet. Det tyckte både vi i gruppen och barnen som var där var häftigt. Sen fick barnen själva upptäcka och leka med de olika sakerna som Dalénium har att erbjuda i sin utställning.
Efter lunch kom en ny grupp med en högre ålder än den förra gruppen. Då kom elever från Volvogymnasiet dit. Hon visade för killarna (det var bara killar i den klassen) det som de visade oss med vatten och kolsyreis när de informerade om Dalénium på Högskolan för oss. Sedan prata Pernilla med dem och fråga om de visste vad luft innehöll för några ämnen. Vi kände då att vi kunde det eftersom vi fördjupat oss kring luft. Eleverna var mycket intresserade av det Pernilla pratade om samt av de experiment hon visade.
Under denna tid pratade de också om flytande kväve, att det är -196 grader kallt och kolsyreisen är -78 grader kallt. I kvävet stoppade Pernilla ner en latexhandske, efter tre sekunder tog hon upp den och då var kunde hon trasa sönder den eftersom den blivit så spröd av kylan. När hon prata om luften blåste hon upp en ballong med syre, kväve och koldioxid, den stoppade hon sedan också i det flytande kvävet. Gasen i ballongen krymper när det blir kallt och sedan när hon tog upp den så värms den upp igen och den fylls igen med luft.
När alla gått hem fick vi innan vi pratade om de olika uppgifterna vi hade i uppgift att tänka på under dagen se hur de gjorde glass, exempelvis på barnkalas med glasshow. Hon vispade ihop ägg, grädde och socker. Det får man egentligen sedan ställa in i frysen ett dygn för att det ska bli hårt. Men här använde hon flytande kväve och vispade ihop så glassen fick en mjukglass liknande konsistens. Man kände sig lite tveksam först att smaka när man visste vad det var i men det smakade jättebra.
Vi tycker att dagen var mycket lyckad :)
(Lite bilder från besöket kommer snart)
Intressant att läsa, men jag skulle gärna titta på era bilder också :)
SvaraRadera