fredag 26 februari 2010

Undervisning-etik-samhälle

Vi diskuterade de tre aspekterna i den naturvetenskapliga undervisningen:
Naturvetenskap
Naturestetik
Naturetik

Våra diskussioner baserades på föreläsningen och litteraturen. Vi behandlade också etiken inom våra valda ämnen som är luft och ljus. När det gäller luft pratade vi om den estetiska aspekten och hur vinden känns mot kinden. Om vinden inte fanns skulle vi inte kunna känna den, om den exempelvis är kall eller varm. Ur det etiska perspektivet diskuterade vi kring vad som skulle hända om vinden inte fanns, en fråga som skulle kunna diskuteras i klassrummet.

Vidare diskuterade vi kring handikapp och samhällets syn på det, något som också Ginner och Mattsson (1996) belyser. Med eleverna skulle man kunna diksutera hur ett handikapp kan påverkan människan samt på vilket sätt Sverige satsar på handikappade. Vi diskuterade också att vi tycker det vore bra om eleverna till exempel kunde besöka ställen som tillverkar hjälpmedel. Eleverna skulle då på ett mer konkret sätt få se vad som finns för att hjälpa handikappade. En fråga vi funderade på är vad barn anser är handikapp. Tycker/tror de att synfel är ett handikapp? Är man handikappad om man sitter i rullstol etc? Vi tror att deras uppfattningar beror på vad ed har för erfarenhet kring olika handikapp

Vi sunddade också vid tekniken kring minuten/bankomatkort och att barn ofta tror att det bara är att använda kortet, att det alltid finna pengar på det. Ett besök på banken vore kanske en god idé där de får information kring hur de arbetar och hur korten fungerar. Vi nämnde också att utvecklingen kommit långt inom kortområdet, för inte så längesedan vågade vi knappt använda korten utan hade kontanter, men idag är det inte många som inte använder kort.

När läraren diskuterar globala miljöfrågor menar Andersson (2008) att den etiska aspekten kan tillämpas. Det kan handla om att man jämför Sverige med något annat land och att man då diskuterar fördelar och nackdelar med hur framvästen inom industrin på verkar miljön.

Carina, Sandra, Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar