torsdag 25 februari 2010

Barn är härliga!

I går var jag på vfu och frågade barnen där om de vet om luft väger något? En av tjejerna som var med påpekade att hon hade sett på bollibompa att det fanns molekyler i luften som tog emot föremål om det faller. Hon visade mig ett experiment om man släpper ett papper så tar molekylerna emot pappret och det är därför pappret faller så sakta mot vad en penna gör. Jag fick en härlig känsla när hon diskuterade detta med mig och fick en funderare att vad barn kan igentligen. Hon går i årskurs ett och kan redan detta. Vi hade en givande diskussion om detta och jag ställde många frågor till henne som fick henne att fundera. Jag påpekade också att jag skall komma tillbaka och visa om luft väger något. Alla barn som var med i diskussionen var också aktiva med att försöka förklara för mig att luften kommer från bladen på träden och att detta var faktiskt sant. Jag måste bara säga att barn är härliga och om man som vuxen lyssnar på barnen så har de inte så fel om deras omvärld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar